Whistler naar Kamloops - British Columbia - Canada

24 mei 2023 - Kamloops, Canada

Al bij het openen van de gordijnen deze morgen, was het aan het regenen en als we naar de lucht keken was het duidelijk dat dit niet voor even ging zijn.

Rond 10u moesten we dan toch op pad, regen of geen regen.
We rijden een 10-tal km terug in de richting van Vancouver, om op zoek te gaan naar het treinwrak.

In 1956 gebeurde er een ontsporing van een goederentrein die op weg was naar Vancouver. 7 wagons die beschadigd waren bleven in de bossen achter.
De laatste jaren is het een populaire hike geworden. Als we op de startplaats aankomen is het echter nog steviger aan het regen en staan er maar 2 wagens.

Met onze poncho's aan wagen we het er toch op.

DSC_0148

Omdat ook dit een gekende trail is waar veel beer actie kan zijn en we maar met zijn 2 op pad zijn, kijken we goed uit onze doppen met de bearspray in de nabijheid, maar ook vandaag laten ze zich niet zien.

DSC_0145

Na een half uur op en neer door de bossen, komen we aan 'alweer' een hangbrug die ons over de Cheakamus rivier brengt tot op de plek waar de 7 goederenwagons liggen sinds 1956.
Ondertussen hebben de voorbije jaren graffitikunstenaars er hun ding al mee gedaan.

DSC_0130

DSC_0138

DSC_0139

DSC_0140

DSC_0141

Na meer dan een uurtje komen we terug aan onze wagen en starten we onze rit naar Kamloops, onze overnachtplaats voor vandaag. Het wordt een rit van zo'n 300 km door zeer bergachtig terrein.

Mount Matier is niet voor niets 3.000 meter hoog, we klimmen tot we zelf in de wolken zitten.
Verder komen we langs verschillende imposante meren, Lake Lillooet, Lake Duffey, Lake Seton en Lake Kamloops.

We rijden ook door verschillende indianen reservaten. Ze wonen niet langer in tipi's, maar de meeste in schamele houten huisjes...
Wist je dat Canada nog zo'n bijna 1.600 indianen reservaten heeft... Oorspronkelijke bewoners.

Genoeg gepraat, we laten de foto's voor zichzelf spreken...

DSC_0149

DSC_0151

DSC_0159

DSC_0161

DSC_0162

DSC_0165

Tot hoog in de wolken...

DSC_0175

DSC_0177

DSC_0184

DSC_0190

DSC_0191

Best tevreden met ons autootje...

DSC_0192

DSC_0194

DSC_0090

Maar één rijstrook in elke richting, dus soms moet je geduld hebben.

DSC_0197

DSC_0195

DSC_0196

Achter elke bocht moet je voorbereid zijn op het onverwachte...

DSC_0200

DSC_0208

DSC_0209

DSC_0213

Gewoon puur, natuur... honderden kilometers aan een stuk.

DSC_0216

DSC_0221

DSC_0226

DSC_0228

Hoe steil naar boven, hoe steil ook weer naar beneden natuurlijk...

DSC_0235

DSC_0236

En dan na de afdaling... Yes, yes, yes... dan toch een eerste wildlife beestje.

Een Muller Deer.

DSC_0242

DSC_0244

DSC_0245

DSC_0246

DSC_0248

DSC_0249

DSC_0250

Je zou het met het veelvuldig regenweer niet zeggen, maar British Columbia heeft zo'n 270 wijnhuizen, we passeren dan ook regelmatig wijngaarden.
Onze eindbestemming van vandaag Kamloops heeft zelfs een volledige trail door de wijngaarden, waarbij je enkele wijnhuizen kan bezoeken. Het was onze bedoeling om dit te doen, maar het hevige regenweer heeft ons doen besluiten dit te annuleren.

DSC_0251

Dit is één van de oude huisjes waar de indianen tegenwoordig in wonen.

DSC_0252

Regelmatig passeer je zelfs in de bergen, zulke van die dubbele vrachtwagens. Een hele onderneming voor de chauffeurs.

DSC_0256

DSC_0259

DSC_0260

DSC_0264

DSC_0265

DSC_0270

Ook vandaag stond een bezoek aan de Historic Hat Creek Ranch uit de periode van de Gold rush op het programma, maar bij aankomst blijkt de site verlaten.
Er rest dus enkel een foto van de huifkar aan de ingang. We rijden dan maar verder richting Kamloops.

DSC_0275

Evenwijdig aan onze autoweg, rijdt een immens lange goederentrein.

DSC_0283

DSC_0284

In de late namiddag komen we aan in Kamloops, gelegen aan de Thomson rivier, een stad van ongeveer 100.000 inwoners. Er is een grote economische bedrijvigheid en ook voor sporten zoals skiën of mountainbiken ben je hier aan het juiste adres.

We nemen onze intrek in het Wyndham hotel. Na onze intrek halen we wat te eten bij de Fresh Market. Laat gaan we het niet maken vandaag want morgen volgt een trip van bijna 500km naar Jasper, op tijd vertrekken is dus de boodschap.

1. Benno:
    24 mei 2023
    het zijn geen beren nimeer zoals vroeger he xxx