Banff en Lake Louise - Alberta - Canada

29 mei 2023 - Banff, Canada

We zijn ondertussen al zaterdag. Na gisteren een goed gevulde dag, deden we het vandaag wat rustiger aan.
Dat betekent uitslapen en dan nog aan de blog beginnen van vrijdag.

Daar kruipt toch altijd wat tijd in, dus is het middag alvorens we het goed en wel beseffen.
Ondertussen is het al heel de ochtend volle zon buiten en de temperatuur al terug vooraan in de twintig graden.

Dus zou het zonde zijn om heel de dag binnen te blijven, zodat we toch even bekijken wat we kunnen doen.
We nemen de auto en rijden aan de overkant van ons resort, de Tunnel Mountain Road in.

Nadat we over de top gereden zijn komen we in de afdaling aan het 'Surprise Corner viewpoint', zeg maar het verrassingshoekje.

Verrassing omdat je vandaar uit een prachtig zicht hebt op het 5-sterren, sprookjeshotel 'Fairmont Banff Springs'.
Voor ons had het wat weg van het Harry Potter kasteel...

De voet van het hotel ligt aan de Bow rivier, waarop je van hieruit ook een mooi bovenzicht had.

Uiteraard wilden we dit hotel wel eens van dichterbij bekijken...
Dus staken we de Bow rivier over.

Het zal bij kijken blijven... Niet voor ons budget.
Vanaf € 1.000 per nacht, voor het kleinste (4x4m) kamertje, ontbijt niet inbegrepen.

We waren benieuwd of we binnen zouden geraken, maar het is ons gelukt.
Al was het wel alleen maar tot in de lobby...

Vandaar uit reden we naar de oever van de Bow rivier, waar nog een kleine waterval is.

De rest van de namiddag brengen we door in het zeer gezellige en voor een groot deel verkeersvrije Banff centrum.

Uiteraard hoort daar ook een natje en een droogje bij.
Wie had voor deze reis durven denken dat we hier een terrasje hadden kunnen doen bij 24 graden...

We zijn nog maar even in Banff, maar hebben al zeker een 5-tal huwelijken gezien.
Moet een populaire plaats zijn.

We lopen de vele shops in en uit.

Een echte Moose hebben we nog niet gezien, maar deze had een hoge aaibaarheidsfactor.

Na een leuke namiddag in en rond Banff, is het pizza time en wat zien we dan...
De herten houden hun avondwandeling door het dorp...

Zondag, stond opnieuw een volledige dag op het programma.
Een trip naar de twee, meest bekende en mooiste meren van de Rocky's. Namelijk Lake Louise en Lake Moraine.

Eerst op de route is Lake Louise, zo'n 60 km van Banff.
Het meer ligt op een hoogte van 1.600 meter en is een gletsjer meer. Het water is afkomstig van de Lefroy gletsjer, die ligt op het einde van het 2 km lange meer.

Buiten de fantastische locatie, is nog meer betoverend de turquoise kleur van het water. Die is afkomstig van 'Rock flower' dat zich met het water mengt.
Rock flower, kan je het best omschrijven als gletsjermeel, een sediment van vermalen rots- en grinddeeltjes die worden geproduceerd tijdens glaciale erosie.

Aan deze prestigieuze locatie, ligt ook net zoals in Banff een 5-sterren Fairmont hotel.
Alleen is de prijs hier nog iets hoger.
Het oudste linker gedeelte werd al gebouwd in 1913, door de Canadian Pacific Railway, die hun spoorweg door de Rocky's steeds verder en verder aanlegden.

Hier binnen geraken, was geen optie.

We waren natuurlijk niet alleen naar hier gekomen om naast het mooie meer te staan, maar ook om één van de vele hike's te doen.
We kozen de Fairview mountain hike. Hij stond als 'gemiddeld' aangestipt, maar voor ons mag hij als zwaar worden genoteerd.
Geen enkel stukje vlak, enkel steil omhoog... Maar het zicht over Lake Louise was dan ook een prachtige beloning.

De nodige rustpauzes zijn dan ook onvermijdelijk.

Volgens de info van deze hike, bevinden we ons ook in Grizzly beer gebied, even oefenen dus...

Na een uurtje bereiken we het lookout punt. Wauw, wat een zicht. De turquoise kleur van het water komt hier nog zoveel meer tot zijn recht.

De terugweg mocht dan wel afdalend zijn, het was zo steil, dat ook dit voor kuiten en knieën kon tellen.

In de namiddag stond het al even idyllische Lake Moraine op het programma.
Dit meer ligt nog zo'n 14 km verder dan Lake Louise en nog een 300 meter hoger.

Maar dan kwam de teleurstelling...
De route naar Lake Moraine bleek nog tot 1 juni afgesloten voor alle verkeer.

Er restte ons dus niets anders, dan onze terugreis richting Banff vroeger in te zetten dan gepland.

Morgen onze laatste dag in de Rocky's en we gaan er nog alles proberen uit te halen met onder meer een wandeling door een canyon.